معاون پیشگیری  بهزیستی خوزستان از آغاز برنامه غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال  در استان خبر داد.

 علی حسن زاده  با تاکید بر اینکه سن طلایی پیشگیری از اختلالات بینایی به ویژه آمبلیوپی ۳ تا ۶ سالگی است، گفت: کودکانی که در این بازه سنی قرار دارند باید هرساله به پایگاه‌های سنجش بینایی مراجه کنند، زیرا ممکن است کودکی در سال گذشته مشکل نداشته، ولی امسال نتایج معاینه متفاوت باشد.

او می‌گوید: برنامه غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم تا پایان اسفند ماه سال جاری در ۳۰ پایگاه دائمی، ۳۸۸ پایگاه غیر دائمی و ۱۸۸ مرکز مثبت زندگی، مهد کودک ها، مراکز بهداشتی انجام می‌شود که در سطح استان معاینات با چارت  E و بعضا با دستگاه  پلاس اپتیک انجام می‌شود.

معاون پیشگیری  بهزیستی خوزستان  با اشاره به همکاری مستمر ۲۲۰ غربالگر، ۴۶ بینایی سنج و ۱۸ چشم پزشک در این برنامه ادامه داد: سنجش تنبلی چشم کودک ابتدا توسط مربیان دوره دیده  انجام می‌شود و در‌صورت شناسایی مشکل، کودک به اپتومتریست (بینایی سنج)  ارجاع داده شده و چنانچه کودکی نیاز به معاینه و درمان تخصصی‌تری داشته باشد به چشم‌پزشک معرفی می‌شود.

این مقام مسئول گفت: این برنامه  در سطح یک  برای روستاییان و خانواده‌های کم  بضاعت به صورت رایگان بوده و برای سایر خانواده‌ها هزینه معاینه با دستگاه مبلغ ۱۲ هزار تومان و معاینه با چارت لامپی مبلغ ۸ هزار تومان، درسطح دو  با هزینه ۲۰ هرازتومان و در سطح  سوم با هزینه ۴۰ هزار تومان  انجام می‌شود  که در صورت بی بضاعت بودن خانواده کل مبلغ توسط سازمان پرداخت خواهد شد.

به گفته آقای حسن زاده  برای تهیه عینک نیز مبلغ ۵۵۰ هزار تومان به صورت کمک بلاعوض به خانواده‌ها پرداخت می‌شود و کمک هزینه عمل جراحی نیز تا سقف مبلغ ۵ میلیون تومان است.

او گفت:  انتظار می‌رود تا پایان این برنامه  ۳۸۱ هزار کودک مورد غربالگری قرار بگیرند.

معاون پیشگیری  بهزیستی خوزستان  می‌گوید: در سال ۱۴۰۰ با توجه به شیوع ویروس کرونا با حفظ و رعایت نکات بهداشتی تعداد ۲۶۰ هزار و ۸۷۶  کودک مورد معاینه قرار گرفت که از این تعداد ۱۳ هزار و ۳۲۱ کودک به سطوح تخصصی ارجاع و تعداد ۹۲۸ کودک آمبلیوپی تشخیص داده شد و جهت انجام معاینات به بینایی سنج و چشم پزشک معرفی شدند.

به گفته این مقام مسئول،   کلیه کودکان بیمار تشخیص داده شده تا سن ۱۰ سالگی توسط سازمان بهزیستی مورد پیگیری  و درمان قرار خواهند گرفت.

 علی حسن زاده  از والدین خواست برای شناسایی به موقع تنبلی چشم کودکان به پایگاه‌های سنجش بینایی در مناطق مختلف مراجعه کنند.

 آیین افتتاح برنامه غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم کصبح روز سه شنبه مورخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰  در مرکز مثبت زندگی  ۲۳۲۷ واقع در محله منبع آب اهواز برگزار شد.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.